Hemskt, hemskt, hemskt!

Veckan innan jul kände jag att jag började på ont i huvudet... Vad är det med det då, undrar ni kanske.
Jo, det var ingen vanlig huvudvärk...
Det började på måndag innan jul...
Höll i sej tisdag.... onsdag....
Ja, onsdag var riktigt jobbig.
barnen kom inte till ro heller när dom skulle sova. Och Älsklingen jobbade eftermiddag.
När Lovisa somnat gick jag och la mej med Alvin en sväng för att mysa.
Men jag talade om för han att jag hade så ont i huvudet att jag inte orkade läsa bok för han...
-Mamma.... lukta här. (och så håller han fram sin snuttetrasa "Bamse") När du har luktat på den här så känns allt mycket bättre lovar jag dej.
Vah?! Kan man annat än att smälta när en kille på inte ens tre år säger något så fint. Och jag ska tala om för er att "Bamse" är det heligaste han äger!
Tyvärr hjälpte det inte.
Så när han hade somnat gick jag och la mej på soffan efter att ha tagit Migrän-nässpray.
Vaknade nån timma senare, men huvudvärken var värre!!
Älsklingen kom hem vid 23-tiden och då tog jag migrän-tablett som jag hade fått på recept. (tro mej, jag var desperat, hade kunnat ta en hel kartong tabletter om jag hade haft hemma!)
Sov lite bättre på natten... men torsdag morgon hade jag så ont att jag kräktes....
Älsklingen läste på om bihåleinflammation, och där stod det att ångbad med vicks och vitlök var bra! Jo, det hjälpte.... för stunden...
Kokade lite salt och vatten och började spola näsan.... Hmmm.... jo, det hjälpte nog lite.... kanske...... jo..... tror jag...... nån minut iallafall.....
Julaftonsmorgon blev inte som planerat.
Vi brukar alltid ta morgonbastu, öppna klappar och äta gröt.... men bastun orkade jag med en sväng.... låg i sängen när dom öppnade sina morgonklappar, och gröten skippade vi....
Kände mej ganska pigg faktiskt efter att ha vilat på dagen.
Första gästerna kom vid 14-tiden.
Som tur var hade Älsklingen varit så duktig och fixat massa hemma själv! *fina underbara*
Även svärfar och Tik kom och hjälpte.
Och sen försökte vi alla hjälpas åt tills middagen serverades...
Fick i mej lite julmat, men inte så mycket som man kanske borde....
Behöver jag nämna att jag somnade tidigt den kvällen....?
Natten var hemsk!
Ringde akuten när jag vaknade, och fick komma in på en gång.
Många undersökningar.... ligga på sängen och vänta på utlåtande, men till slut var Dr. Båtsman så snäll och skrev ut penicilin och kortison-nässpray, förmodligen var det bihåleinflammation, men inget man säkert kunde säga.
Och innan det fick jag några kortisontabletter som jag skyndade att svälja.
For hem med förhoppningar att allt skulle försvinna bara så där "poff"....
Älsklingen dumpade av mej hos pappa min så att jag skulle få sova i lugn och ro. Och det gjorde jag. i 5 timmar!!
Lite bättre var det i huvudet.
Annandagjul kände jag mej så pass pigg att jag tvingade med mej familjen till mamma min i Finland.
Det skulle jag inte ha gjort.
Bilresan var fruktansvärd!! Blä!
Och inte fick jag i mej någon mat när vi kom fram. Hade för ont för det.
Gick och la mej väldigt väldigt tidigt.... (så kul besök var jag).
Hela Natten igen med värk, och jag ska tillägga att så fort jag rörde mej och skulle ändra ställning kändes det som om huvudet rörde på sej och hjärnan stannade kvar......!
Morgonen började med att jag fick kräkas IGEN....... mådde som ett överkört får!
Sov heeeela dagen.
När mamma kom hem från jobbet sa hon att jag måste äta, hon fixar precis vad jag vill... men icket! Jag var inte sugen på nåt!
Men lite senare slog det mej!
MAKARONER, KETSHUP och MJÖLK!! Åh, jag vart så sugen på det! Mmmm!
jepp, mamma fixade det! *fina snälla*
Och det var lika gott som jag föreställt mej!
Det första "riktiga" jag ätit på över en vecka.
Tisdag åkte vi hem. Mådde betydligt mycket bättre. Lovade mamma att jag skulle ringa VC om värken satt kvar på onsdag. Och så sa hon att det är viktigt att jag nämner att jag fick en bagagelucka i huvudet för tre veckor sen.
Natten till igår hade jag pulserande huvudvärk.... så som jag lovat mamma hörde jag av mej till VC, berättade om bagageluckan, och sköterskan i andra ändan blev nästan arg på mej.
- Va? Har du inte berättat det på akuten? Det MÅSTE man göra!
-... ja, alltså, jag tänkte väl inte på det.... hmm...
- Ja, du glömde, okej.
(här hade sköterskan lugnat ner sej och forstod att det kanske inte är det första man tänker på när man får huvudvärk).
- Du får komma in så fort som möjligt, det  kan ku vara något, men det behöver ju inte det heller.Men för säkerthetsskull.
Här började jag ju bli lite nojjig själv, inget jag tänkt på som sagt.
När jag kom på VC så gjorde jag olika balans- och koordinationstest (heter det så?).
Läkaren jag fick var fantastisk, hon tog mej på allvar! Inget dumförklarande eller så. *tack tack*
Efter alla tester beslutade hon för att skicka mej på röntgen för att kolla om jag kunde ha vätska i bihålorna som verkligen inte vill komma ut.
Samtidgt skulle jag få röntga skallen också när jag ändå ligger där för att kolla så att bagageluckan inte gjort nån skada.
Skallen var fin! *pustar ut*
Lite vätska i bihålorna så jag fick utskrivet kortisontabletter.
Läkaren sa även flera gånger till mej att jag inte få gå hemma och ha ont, och tro att det måste vara så.
Att om det inte hjälper nu, så ska man ta och spola... Känns så bra att det verkligen är någon som tar en på allvar när man har så ont som man har!
Förmodligen var det vätskan som gjorde att jag fick denna fruktansvärda huvudvärk. Det mesta tyder på det....
Måste säga till er, att jag är inte den som är sjuk i första taget. Det krävs ganska mycket för att jag ska vara sängliggandes...
Men jag har ALDRIG varit så sjuk vad jag kan komma ihåg... möjligen i slutet av Lovisas graviditet när jag fick i njurarna....

Kanske ganska ointressant inlägg för er, men för mej själv känns det skönt att få skriva av mej om denna hemska värk!

Ska försöka skriva lite positiva grejor som hände kring jul, men just nu är vi i Finland hos Svärmor. Bilder har jag hemma på datorn, så det får bli när jag kommer hem nästa år!

Hoppas ni haft en toppenjul och att ni avslutar detta år på bästa möjliga sätt!

GOTT NYTT ÅR!

KRAM

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0